Friday, November 28, 2014

PAU 2014 PAU 1984/5 -Titik Tolak Persamaan [ Ole Wine In new Bottle]



Idea untuk menyatukan bangsa Melayu memanglah murni dan pasti memberi
kebaikan kepada kaum kaum yang bersatu. Malangnya jalan ke penyatuan di
penuhi dengan rintangan sejarah hitam yang akan membuat satu parti menolak
bulat bulat  cadangan penyatuan diperingkat awalan lagi. Manusia tidak bolih
'lari dari sejarahnya. Kalau harimau tinggalkan belang, manusia pula dipegang
dengan tindak tanduk masa lampau. Sejarah memberi indikasi bagaimana sesuatu
puak bolih dipercayai atau tidak.




Baru baru ini , bekas Ketua Hakim Negara ada membuat satu cadangan agar
UMNO dan PAS bersatu demi masa depan Melayu. Kegagalan berbuat demikian
,menurut beliau akan meletakkan status masa depan Melayu sama dengan geng
 RED INDIAN yang telah hilang Tanah tumpah darah mereka dan
mereka hidup merempat dengan ihsan kaum
pendatang dari Eropah yang hapuskan kedaulatan dan kepunyaan tanah mereka.


Isu yang di terbitkan ialah kesatuan Melayu untuk meredah masa depan bangsa.Inilah
yang di titikberatkan di PAU 2014 ,Yang menarik di PAU 1984
mesej ini juga telah ditimbulkan dek  perwakilan dari Kedah yang membuat aduat di PAU
itu agar gomen yang diterajui UMNO menyelesaikan  masalah yang kononnya geng PAS
yang di terajui  dek Ustaz Ibrahim Libya memecahbelahkan kesatuan melayu di Baling.
Ianya [pandangan saya] adalah 'pre-cursor' kepada 'Operasi Angkara' yang mengorbankan
14 nyawa.Lihat Cerita penuh di laman








Mengimbas kembali era 1984  lalu , Kedah diterajui olih Dato Seri Syed Nahar Bin Tun Syed
Sheh Shahabuddin ,seorang individu yang titikberatkan  ketepatan masa semasa beliau
membuka satu seminar di Alor Star pada tahun 1979 dulu.  Kebolihannya menyampaikan
ucapannya di dalam Bahasa Inggeris juga sangat baik.  Saya bernasib baik kerana dapat
bertemu seorang politik UMNO yang 'old school' -jujur dan berwibawa.  Beliau telah
meletakkan jawatan MB sebelum tamat tempoh akibat satu video yang diedarkan yang
menunjukkan beliau meminum arak di dalam satu 'private party'.  Ada gossip video itu
telah ditangkap olih Unit Media Pas. Namun demikian  cerita ini tidak dapat dibuktikan.


Pada 28 Januari 1985 Dato Seri Syed Nahar telah meletakkan jawatanya sebagai MB.
Tempatnya telah diambil olih YB  Osman Aroff . Terserlah [secara negative] di dalam era Osman Aroff  berlaku Peristiwa Memali pada 19 November 1985.
yang menarik perwakilan yang buat bising di PAU 1984 itu di beri anugerah khas.Satu daripada
mereka dilantik YDP Dewan Undangan dan yang lagi satu dilantik exco. Mungkin para pembaca bolih  isikan 'gap' tentang nama mereka dan status mereka kini.


Pandangan Saya
--------------------


Team team di dalam UMNO bergelora . Team A 'bunuh' Team B . Mangsa di dalam
percatoran politik di Kedah pada tahun 1984 ada Dato Seri Syed Nahar.  Kalau Unit Media
PAS menjadi dalang , mereka telah melembukan parti mereka sebagai kuda tunggangan
untuk kerja kotor Team A UMNO.  UMNO berpecah belah. Dari 1985 hingga 2014
UMNO masih belum berubah untuk menyatukan Melayu di Kedah atau di Malaysia.
Menjadikan PAS sebagai kuda tunggangan dan menghapuskan segelintir ahli PAS hanya
kerana mereka berbeda pendapat adalah satu kekejaman yang susah diampun dek otai otai
PAS dan Allah. Anih selepas 31 tahun Pemimpin pemimpin UMNO gagal untuk
membena jembatan  perikatan PAS-UMNO. Retorik mesti bersatu akan tinggal retorik.




Siapakah diantara pemimpin Pas yang akan terima salam persatuan UMNO-PAS?


Bagaikan pengurusan Gereja Katolik di dalam era Eizabeth I,
 UMNO di bina dari daki daki muslihat dan intrigue [khianat dalaman/tikam belakang]
http://art-harun.blogspot.com/search?q=memali+








  


Kemalangan Jalan Raya melibatkan kehilangan ahli keluarga,wang ringgit dan kesusahan


berpanjangan akibat tekanan erana kehilangan punca sumber kewangan jika yang meninggal

dunia itu adalah sumber utama untuk menampong perbelanjaan di dalam rumah
.


Daripada analisis berita kemalangan yang berlaku di dalam tempoh 4 minggu lalu,

jenis kemalangan berlaku melibatkan motosikal besar dan juga kereta bertembung

di lorong yang salah. Bila kita lihat bila geng trafik berkonvoi mengiringi vip negara, ia kelihatan


senang dan mudah ditiru.  Di belakang tabir kejayaan mat motor polis  trafik itu ialah

latihan dan pengalaman bertahun tahun. Hanya mat mat trafik yang berkeupaayaan tinggi

sahaja dipilih untuk menunggang motor besar selain darinya hanya menunggang kapcai atau scooter.
.

Tetapi di dalam alam pereman [luar kepolisan] sesiapa yang ada wang bolih beli motor besar dan


tunggang ke hulu-hilir berseorangan  atau berkonvoi.  Nampaknya aktiviti berkonvoi sangat


berbahaya kepada mat motor yang kurang pengalaman menunggang motor besar.


 Satu dari masalah besar mat motor yang kurang pengalaman/kecekapan akan tertinggal dan akan


mengejar masa  dengan menunggang motor dengan laju di awasan yang sesak trafik. untuk mengejar


masa.  Olih itu peluang bergesel antara satu big bike dengan kawan sepasukan adalah besar.
.


Satu dari risiko besar di jalan raya ialah adanya lori muatan berat di jalan raya. Bila anda

mengesan ada lori berat di jalanraya [HGV] , berilah mereka space untuk berhenti bila pemandu


HGV kenakan brake emergency, jika anda dihadapannya.  Menunggang perlahan


 jika membuat jarak anda dengan HGV terlalu rapat adalah bahaya. Jauhilah jarak motosikal/kereta


 dari HGV kerana di dalam keadaan biasa pun HGV mempunyai ciri ciri bahaya yang tersendiri.
.




Senario Kemalangan
-------------------------


Senario 1




Kereta A di belakang kereta B.  Kereta C datang dari arah bertentangan di dalam jalan Persekutuan


[bukan lebuhraya].    Pemandu A hendak memotong B. B buat derk tak mahu lepaskan A


memotongnya. Di dalam senario ekstreme , apabila A hendak memotong B pun naikkan kelajuannya.


 Bila A hendak memotong , A terlajak bawa ke 1km pun tak di benarkan potong dek si B hinggalah


 A bertembung dengan C yang tak sempat mengelak. BAAAAM. Perlanggarau berlaku.
.



Senario 2
------------
.


Senario ini dipanggil kejar konvoi VIP. Tidak semestinya VIP yang mendahului perjalanan. Ianya


bolih terdiri dari konvoi motor besar atau sebuah ambulan yang memandu mengikut lorong


yang terbuka untuknya.


Kereta dibelakang VIP akan mengejar konvoi kereta VIP /ambulan dengan laju dengan adegan


potong -memotong kereta lain.   Di dalam satu kes kenderaan yang mengejar, telah melanggar


 objek yang dikejar [bik bike] mengakibatkan maut bagi penunggang motor itu bila ianya dilenyek


 dek kereta yang juga dipandu laju dibelakangnya.
.


Senario 3
-----------
.


A membawa motor di lebuh raya . Kereta B yang bereada di lorong kanannya membuat pertukaran


 lorong secara tiba tiba dan melanggar si A tadi. A terjatuh dan dilenyek dek C yang dipandu laju


 dibelakang A tadi. Keputusan- A maut.
.


.
Analisis Kemalangan
---------------------------
.




Di dalam senario 1 , sikap buruk pemandu yang tak guna akal dan juga tak kisah bahaya yang ia


terbitkan dengan sikap 'mengenakan' pemandu di belakangnya. Tuhan sahajalah memberi balasan


 setimpal dengan kejahatannya. A tidak cermat di dalam memotong. Mungkin kalau


A gunakan gear rendah ia mungkin dapat memotong keeta dihadapan dengan selamat.


 Ada kemungkinan kereta A tidak cukup hp untuk mengatasi kelajuan kereta B dihadapannya.




Pemandu kereta kena tahu limitasi keretanya. Pengetahuan am fasal data tentang kereta buatan


Malaysia tak disiarkan dek pengeluar dan pemadu selalunya jahil spec keretanya. Kereta yang dijual


 diUK ada siarkan data masa untuk mengubah kelajuan  50-80kph  di dalam


majalah Autorcar  atau Motor.  Masa untuk kereta menukar kelajuan dari 50kph-


80kph terpantas memberi gambaran samada ianya kuda tua atau GT Racer. Kebanyakan kereta 1.3


engin Proton mengambil 30 saat untuk mengubah kelajuan 50-80kph.
.




 Ambiltahulah limitasi kereta anda. kalau ianya  mempunyai spec kuda tua , janganlah suka bawa


laju.  MYVYI 1.5 jelas mempunyai spec yang lebih baik untuk ubah 50-80kph mungkin


 dalam 10 saat.  Dan ianya perlu dilaksanakan dengan gear rendah !


.

Senario 2 menunjukkan mental pemnadu kereta yang danggal yang saya lihat berleluasa


di Malaysia aje. Ianya satu fenomena local yang jijik.
.

Senario 3 menunjukkan betapa  komannya standard pemanduan di Negara ini.  Di UK kalau


di dalam ujian memandu si pelajar tak buat 'mirror check ianya terus akan gagal. Di Sini


standard untuk lulus sangat longgar -tidak ada peratoran sedemikian!
 .

Akhirkata
-------------




Media TV dan Radio patut sebagai sumbangan kepada CSR perlu adakan peringatan supaya pemandu

tinggalkan sikap buruk yang tersenarai dalam 3 senario di atas. Jika Astro, TV3, RTM , Stesen Radio


semua menyumbang 30 minit sehari di dalam menyebarkan keburukan yang patut ditinggalkan


pemandu Malaysia beribu kemalangan dapat dielakkan di jalan  raya Malaysia.