Wednesday, March 1, 2017

pUNCA kEBAKARAN- SAIZ TAP-OFF UNIT UNTUK PENDAWAIAN UNDERSAIZ



Di dalam hal kebakaran nih saya ingin kongsi pengalaman saya

sebagai orang awam-melihat dari luar apa yang berlaku di

Taman tempat saya tinggal.  Saya sudah ada opinion pasal

punca kebakaran ini llama sudah tapi say malu nak beritahu

TNB kerana ianya satu organsisai complete dengan R & D

yang dianggotai olih pakar pakar yang kompeten di dalam

bidang elektrik.



Penglibatan kerjaya saya sebagai  perekabentuk sistem

overhead sejak saya mula menceburi engineering hinggalah

saya melepaskan tanggongjawab di dalam arena rekabentuk

sistem distribution dan juga penjanaan di dalam kompleks.

20/30 tahun lalu tidak ada kebakaran wiring di mana mana

sekolah /mahat tahfiz walaupun kebelnya usang dan guna

teknologi lama [kebel TRS].  Sejak tahun 70'an kebel

yang digunakan telah dapat lonjakan teknologi

dengan guna kebel pvc atau pvc/pvc yang mempunyai

insulation properties beribu kali ganda lebih baik dari

kebel trs yang dibuat dari getah asli dan senang merekah.

Senior engineer dari era itu akn faham apa yang sya

ceritakan ini.




Sistem Kebel Overhead

Pada era itu juga, kebel untuk distribution ke seluruh


kampong guna hanya kebel bogel tanpa kulit. 

Kebakaran berleluasa hanya timbul sejak TNB guna

kebel bersalut -kebel  ABC [AERIAL BUNDLE  CABLE].

Kebel ini sangat bagus dan menurunkan statistik

breakdown kerana bila ada pokok tumbang keatasnya

tidak ada akibat  kerusakan kecelakaan itu. 

Observansi Di Taman Saya 


Saya terjumpa tap-off unit [unit yang sambongkan kebel

dari rumah ke kebel TNB] saya membuat konklusi berikut-

ianya tidak bolih menampong arus letrik  100 Amp kerana

surface contact arenya telah mengecil daripada ianya mula dipasang

sebab oxidation telah berlaku. Material digunakan adalah Aluminium

yang kalau saya gunakan  di dalam bangunan perlu di salut

vaseline sebelum diikat kuat.  Pada masa kebel bogel dolu kita

 gunakan brass tap off unit yang bolih menampong contact  resisance


yang sesuai  dan ianya 30x lebih dari yang digunakan sekarang.



Insiden

Di dalam kes no. 1 di hadapan rumah no *" , tap off unit ditukar 2 kali

di dalam tempoh kurang setahun [mungkin hanya lepas 3 bulan].

kerusakan yang berlaku merusakkan fridge, tv sound sistem di

sepanjang deretan rumah yang menerima bekalan dari tap-off

unit ini. Kali kedua tap-off unit ini meragam ia terbakar di atas

kebel [overhead] dan akhirnya meletup.  bayangkan apinya besar


hingga bomba dipanggil untuk padamkan api.



Pada insiden no 3 berlaku tidak jauh dari lokasi no. 1 dan 2

Tap-off unit diganti.  Kesemua kebel di Taman kami adalah jenis

ABC.


Saya  memang berterima kasih kerana tunjuk ajar yang telah diberikan

kepada saya semasa di TNB olih senior di sana. Saya harap

TNB bolih kaji perkara ini dan implementasikan Revision 2.0


Tap-off unit 2.0

Saya syorkan TNB guna tap-off unit untut kebel bogel [made-in-uk]

dan balut atasnya insulation tape [made-in-uk] dan diikuti dengan

strip tube kereta /basikal dan ikat dengan cable-tie.




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home